Historie

Hoewel Scouting in Nederland al meer dan 100 jaar bestaat kent dit fenomeen in ons Peeldorp toch ook al een aardige geschiedenis: aan de basis van Scouting in Nederweert vinden we de katholieke verkenners groep, opgericht in 1953. In die tijd was er alleen plaats voor jongens. Tot begin jaren zeventig hadden de verkenners hun onderkomen in de blokhut aan de Pastorieweg en de welpen in het Patronaat, hoek Schoolstraat en Pastorieweg. Tijdens bouwwerkzaamheden ging Paus Pius X tijdelijk een paar jaar ‘ondergronds’ in de kelder van de Pinnenhof. In die tijd was er inmiddels ook al een oudere rowan speltak toegevoegd aan de club.

Gemengde groepen

Op 16 september 1976 werd uiteindelijk een stichting opgericht om de financiële en materiële belangen beter te kunnen laten behartigen. Drie jaar daarvoor ontstond ook Scouting Nederland, als landelijke fusie van gidsen, verkenners en padvinders. Daardoor werd het voor Scouting in Nederweert makkelijker om ook voor meisjes een spel aan te bieden. Op initiatief van Jo Coolen resulteerde dat in 1977 in de oprichting van de kabouters. Hierna werd de groep achtereenvolgens uitgebreid met gidsen, sherpa’s, pivo’s en bevers. Deze laatst genoemde groep wordt in 1986 door Jeannet Clauwers en Fien Knapen opgericht. Bijzonder aan deze groep is dat de Bevergroep de eerste ‘gemengde’ groep was; meiden en jongens ‘speelden’ samen. En dat goede voorbeeld deed goed volgen! Tegenwoordig zijn alle speltakken gemende groepen, waarin jongens en meiden samen actief zijn.

Nieuwe locatie

De groep bleef groeien in die jaren en de accommodatie werd al snel te klein voor de circa 200 leden. Een nieuwe locatie werd gevonden in het pand aan de Bredeweg 29 (de oude brandweer garage) en in april 1984 mocht Burgemeester Kessels het nieuwe clubhuis ‘Scoutcentrum De Boelenbeem’ openen. Deze accommodatie werd tussen 1988 en 1996 nog diverse malen verbouwd en uitgebreid, o.a. met meer bergruimte, aangepaste wasgelegenheid en een modernere keuken. Overigens is de naam ‘Boelenbeem’ ontstaan uit een wedstrijd die toentertijd onder de leden werd gehouden om een nieuwe naam voor het clubhuis te verzinnen. Het heeft verder geen diepere betekenis, maar lag gewoon lekker in het gehoor.

Watertak erbij

Aan het einde van de jaren tachtig werd er gestart met de oprichting van een watertak binnen Scouting Nederweert. Op initiatief van Will-Jan van Cranenbroek werd in 1990 een startnotie aangeboden aan het gemeentebestuur. Er moest nog een lange weg gevolgd worden, maar uiteindelijk kon op 12 april 1992 Waterscouting Mark Twain officieel van start gaan. Hoewel deze afdeling nu nog een eigen naam draagt, maakt ze deel uit van Scouting Nederweert, destijds Paus Pius X. Zij kregen hun honk aan het water op de bekende locatie aan Steer nabij brug 15. Na een paar jaar werd dit honk vervangen door verplaatsbare units die als tijdelijke huisvesting voor het gemeentehuis dienst hadden gedaan. De loods voor onderhoud van de vletten is geschonken door Rijkswaterstaat, nadat ook zij deze tijdelijke units niet meer nodig hadden. In juni 2001 werd het gebouw geopend en kreeg het de naam “De Thuishaven”.

En we gaan door...

Op dit moment beschikt Scouting Nederweert over een aanzienlijk arsenaal aan middelen om interessante, leerzame en avontuurlijke programma’s te bieden, zoals vletten en kano’s, pionierhout en touw, tenten, kampeermateriaal, gereedschappen, navigatiematerialen (kompas/gps) en kasten vol met spelmateriaal. Deze spullen komen van pas bij de eigen kampen van de speltakken, maar ook bij de wekelijkse programma’s en de incidentele Gezamenlijke ZomerKampen (GeZoKa’s) met de hele vereniging. Deze GeZoKa’s worden vooral gehouden in jubileumjaren, zoals in 1993 (40 jaar, Wellerlooi), 1998 (45 jaar, Mook), 2008 (55 jaar, Cuijk), 2013 (60 jaar, Mook) en 2018 in Cuijk (65 jaar).